مطالب مفید

شخصی سازی گوگل یک حقیقته غیر قابل انکاره که در صورت اشراف به موضوع بسیار مفید و در صورتی که بهش تسلط نداشته باشید کاملا به ضررتون تموم میشه.ما هم به سفارش کانون تبلیغاتی تکین پرداز تبریز این مقاله کاملا مفید و کاربردی در زمینه سئو رو براتون آماده کردیم که امیدواریم بپسندید.
 


نتایج شخصی سازی شده گوگل



همزمان که نتایج شخصی سازی شده گوگل در حال افزایشه سئو کارام همون قدر خشمگین تر میشن.بررسی رنکینگ سایت یکی از مهمترین مسایل برای سئو کارهاست که الان تحت تاثیر مسایلی مثل موقعیت جغرافیایی، جستجوهای قبلی و تاریخچه خود مرورگر قرار میگیره.در این موضوع مفهوم دقت عمل –در سئو- خودش یه جورایی مبهمه:حالا که اینهمه تنوع SERP رو داریم چجوری میشه به "دقت" در کار سئو فکر کرد.
 

حتی بدتر از اون،حالا که اینهمه گزینه شخصی سازی شده وارد بازار شده ، خود کاربرم متوجه نمیشه نتایجش جا به جا شده و تحت تاثیر نوعی از شخصی سازی قرار گرفته که خودش براش تصمیم نگرفته آیا این امکان وجود داره که بر اساس داده های اشتباه تصمیم اشتباه بگیرید؟
 

توی این مقاله ما تصمیم داریم یه جور دیگه ب مسیله نتایج شخصی سازی شده گوگل نگاه کنیم و تاثیرشو روی SEO بررسی کنیم و مطمین بشیم که شخصی سازی رنکینگ شمارو زیاد تحت تاثیر نمیزاره.ولی قبل اینکه شروع کنیم بزارید ببینیم نتایج شخصی سازی شده اصلا چیه؟
 

نتایج شخصی سازی شده چیست؟
 

نتایج شخصی سازی شده نتایجی هست که کاربر توی نتایج جستجوی خودش میبینه ولی این نتایج بر اساس فاکنور های سنتی رنک دهی نیست(مثل میزان سازگاری صفحات وب با موتور یا اصالت دامنه) و اما تو اطلاعاتی که از زمان صرف شده توسط کاربر در محیط وب استخراج میشه ، مثل موقعیت جغرافیایی ، یا علایق فردی ، تاریخچه جستجو ها، و دموگرافی استفاده میشه. و البته این بحث هم هست که این کار برای این به وجود اومده که اون تعداد از کاربران که به نتایجی که به اون تمایل دارن بیشتر دسترسی داشته باشند.
 

  1. موقعیت مکانی
     

موقعیت مکانی


ممکنه از اینکه متوجه بشید گوگل از موقعیت مکانی کاربرا اطلاع داره و اونو هم خیلی استفاده کاربردی ازش میکنه یکم سورپرایز بشید.حالا باحال تر از اونم دقت و سرسختی گوگل در این زمینست. اگه GPS گوشیتونو باز کنین مستقیما گوگل مپ شما رو به نقطه ای که تو اون هستید هدایت میکنه.


 

اگه با گوشی به گوگل وصل نشدید هم گوگل با IP  آدرستون متوجه میشه که شما کجا هستید، البته این مورد زیاد هم دقیق نباشه ولی به گوگل کمک میکنه نتایج سازگار با شما رو بهتون بده.


 

این چجوری کار میکنه
 

 بیزنس ها و مکانهایی که از لحاظ فیزیکی به کاربر نزدیک هستند رو توی پک local به کاربر نشون میده و جستجوی ارگانیک سایت رو بالا میبره.
 

تو بیشتر مواقع، که کاربر مکان های فیزیکی رو جستجو میکنه روی نتایج سایت ها تاثیر میزاره.که این هم تاثیر عمده ای روی بیزینس های لوکال میزاره. کاربران یک شهر که با هم چند کیلومتر بیشتر فاصله ندارن نتایج متفاوتی نسبت به هم رو میبینن، مخصوصا توی چک لوکال.
 

 

مشکلش با سئو
 

وقتی که نتایج برای کاربرا بخاطر لوکیشن باهم فرق داره بدست آوردن رنکینگ دقیق سخت تر میشه
 

با اینهمه تغییری که لوکیشن توی SERP بوجود آورده دنبال کردن رنکینگ کار بی ارزشی نمیشه ولی ب مراتب سخت تر میشه.
 

 

راه حل
 

موقعیت مکانی هدفتونو تعیین کنین و ابزارهای دنبال کننده رنکینگتونو استفاده کنین.
 

اگه یک بیزینس لوکال با موقعیت مکانی فیزیکی دارید ، با موقعیت خودتونو تعریف کنین و اونو دنبال کنین.با نرم افزار    Rank Tracker شما میتونین هرچندتا لوکیشن که دلتون میخواد رو اضافه کنین تا براتون اونها رو دنبال کنه.
 

  1. تاریخچه جستجو
     

تاریخچه جستجوی گوگل


نتایج جستجوی قبلیتون که روش کلیک کردید و تاریخچه مرورگرتون توی نحوه شخصی سازی سایتتون در آینده تاثیر میزاره.این به گوگل این ایده رو میده که علایق شما چی میتونه باشه و نتایجتونو با علایقتون به هم مرتبط کنه.
 

 

چجوری کار میکنه
 

گوگل یک پروفایل شخصی برای هر کاربر ایجاد میکنه و تاریخچه بازدیدهاشون و کلیک های SERP شون  تو اون ثبت میکنه و نتایج رو همونجور که میدونید بر اساس علایق هر کاربر انعطاف میده.
 

بزارید اینو با یه مثال براتون روشن کنم.توی یک مرورگر پاک.یه جستجو در مورد “kafka” انجام دادیم و این نتیجه رو نشون داد:
 

نحوه کار کرد تاریخچه جستجوی گوگل


و همونجور که یبینین بیشتر نتایج که بدست اومد در مورد Apache Kafka هست. و بعدش یه چندتا کلیک رو نتایجی که مربوط به Franz Kafka رمان نویس بود کردم و یکم زمان توی سایت صرف کردم.بعد اون دوباره کلمه Kafka رو جستجو کردم.
 

تاریخچه جستجوی کافکا بعد از جستجو


جالب این بود که جستجوی ارگانیک تفاوت زیادی نکرده بود ولی گراف دانش تغییر کرده بود، گوگل باید تصمیم گرفته باشه که من رمان نویس رو به برنامه نویس ترجیح میدم.
 

مشکلش با سئو
 

یکم بعید به نظر میرسه که سایتتونو برای کلمه خاصی جستجو کنین تا رنکتونو بدست بیارید چون نتیجه نتیجه درستی در نمیاد.دوم اینکه اگه کسی روی سایت رقباتون کلیک کنه در آینده اونارو به عنوان نتایج بالاتر میبینه(*اوپس*) حتی اگه سایت شما رنکینگش بالاتر باشه.
 

بعضیا از ما انتقاد میکنن که نتایجشون توی SERP بالاتر از اون چیزیه که توی Rank Tracker ها نشون داده میشه.دلیلشم اینو میگیم که شما قطعا که به سایت خودتون بیشتر از چند بار رفتید و ممکنه زمان زیادیم توش موندید. و قطعا که گوگل اینطور برداشت کرده که شما از اون سایت حتما خوشتون میاد(نمیاد مگه؟).و اونو برای شما توی نتایجش بالا میبره که فقط توSERP شما که شخصی شده قابل مشاهده است.
 

در همین حین جستجوگرهایی که تا حالا تو سایتتون نیومدن رنکینگ سایتتونو خیلی پایینتر از اونچیزی که شما میبینین میبینن.
 

یعنی اگه این فکر میکنین که این خبر بدیه به این فکر کنین که توی یه کلمه کلیدی رنکتون بالا بیاد و کاربرا کلیک رو سایتتون کنن، سایت شما وارد این شخصی سازی میشه و شما یکی ازبالاترین گزینه ها تو SERP اون کاربرها میشید.
 

راه حل
 

چجوری SERP خودتونو از شخصی سازی دربیارید و برای برای رسیدن به موقعیت بالا بجنگیم.
 

Rank Tracker سایتتونو تو شرایط غیرشخصی سازی شده دنبال میکنه و لازم نیست که هیچ نرم افزار دیگه ای نصب کنین تا شرایط غیر شخصی سازی شده رو تجربه کنین .ولی اگه میخواهید از SERP غیر شخصی سازی شده استفاده کنین تنها چیزی ک لازم دارید استفاده از incognito/private mode مرورگرتونه. با استفاده از این شرایط تاریخچه جستجوهای شما تاثیری بر SERP شما نمیزاره .اینم در نطر بگیرید که موقعیت مکانی هنوز تاثیرشو رو نتایج داره.
 

فراموش نکنین شخصی سازی بر اساس تاریخچه هیچوقت علیه شما نیست – اون میتونه به نفع شما هم باشه اگه یکم رنکینگتون بالاتر بیاد و مردم رو نتایج شما کلیک کنن.وقتی کسی برای اولین بار روی کلمه کلیدی که شما هم توش هم هستید جستجویی رو آغاز میکنه بهتره شما تو نتیجه ها هرچقدر میتونین بالاتر باشید.شما باید نهایت تلاشتونو بکنین تا یکی از بالاترین نتایج SERP باشید تا تو شرایط غیر شخصی سازی شده بتونین شما شخصی بشید..اگه شما موفق بشید و جستجوگر رو شما کلیک کنه شما تبدیل به منتخبین لیست اون فرد در  چشم گوگل میشید و جستجوهای بعدی اون فرد هم شامل شما خواهد بود.
 

  1. شبکه های اجتماعی
     

تاثیر شبکه های اجتماعی بر شخصی سازی گوگل


وقتی شما یک اکانت گوگل+ ایجاد میکنین کلی اطلاعات دموگرافیک مثل سن، جنسیت، علایق و دوستانتونو تعریف میکنین.این اطلاعات همراه با تاریخچه جستجو و مرورگرتان (همون اطلاعات شخصی سازیتون) استفاده میکنه که برا بالاتر بردن شخصی سازیتون استفاده کنه.
 

چجوری کار میکنه
 

گوگل ممکنه یک سری از پست های شبکه های اجتماعیتونو از طریق ارتباطاتی که دارید توی SERP نشون بده ، سعی کنید اطلاعاتتون بیشتر دیده بشه تا تتوی SERP بالاتر برید و اطلاعات پروفایلتونو با نتایج جستجو یکی کنید.
 

اگه اکانت گوگل+ دارید و به آن از اکانت مرورگرتون دسترسی دارین معمولا محتواهایی رو میبینین که توسط دوستاتون به اشتراک گذاشته میشن.بزارین براتون یه مثال بزنم .وقتی از اکانتم log out شدم یه چیزی رو سرچ کردم.
 

نتایج جستجو پس از خروج از شبکه های اجتماعی


چیز خاصی نبود،هه؟یه کم بعد به اکانتم وصل شدم و این چیزیه که اتفاق افتاد.


شبکه های اجتماعی و نشان دادن پست های دوستانمان در SERP گوگل


نتیجه از Awario از نشون داده شد که یکی از دوستای من توی نت بود.جالبه بدونین گوگل نتیجه رو از لینکدین هم نشون داد حتی وقتی که من تو اکانتم نبودم.
 

مشکلش با سئو
 

شخصی سازی با در نظر گرفتن شبکه های اجتماعی کلیک خور ارگانیک رو پایین میاره و کارو برای رسیدن به نقطه های بالایی سخت تر میکنه.
 

مثل بیشتر شخصی سازی های گفته شده اینبار پروفایل های شبکه های اجتماعی نتایج SERP رو قورت میدن و احتمال کلیک خوری ارگانیک رو خیلی  کم میکنن.
 

راه حل
 

سعی کنین روی شبکه های اجتماعی تمرکز کنین تا شاید احتمال دیده شدنتونو بالاتر ببرید.
 

تو شرایطی که پست های شبکه های اجتماعی میتونه شما رو توی SERP  پایین بکشه ، پس میتوننه یه برتری رنکینگ هم بهتون بده.اگه شما یه محتوای با کیفیت تولید کردید که توی سطح شبکه های اجتماعی دست به دست شد، از اینطرف هم گوگل+ ارزش شبکه شما رو پای سایتتون مینویسه و توی SERP شخصی سازی شده بالاتر میبرتتون.
 

اسنم یادتون باشه:1-بیشتر کسایی که توی گوگل+ فعالیت میکنن دوست دارن پست های شما رو تو نتایج جستجوی مرورگر هم ببینن 2-اونایی که تو شبکه های اجتماعی عضو هستند دوست دارن وقتی محتوایی تولید شد ببیننش. پس اگه تونستید افراد زیادی رو دور خودتون جمع کنین و تاثیرگذاریتونو بالا ببرین، اونوقتته که محتواتون باعث میشه توی شخصی سازی های افراد دیگه جا بگیرید.
 

تولید شده در: شرکت تبلیغاتی تکین پرداز تبریز

 

مترجم:

 

تاریخ انتشار :