مطالب مفید

مقدمه:
 

متا تگ ها از نظر بنده یکی از جالب ترین بخش های سئو هستش و خیلی مطلب و دسته بندی متفاوت در این زمینه نوشتن.که البته هر کس بر حسب سلیقه یکیشو الگو قرار میده و ادامه میده.در کل چند تا از انواع متا تگ ها به درد میخوره و بیشترشون یا دیگه کاربرد ندارن و یک تعداد کمی از اون ها در سطح ها ی خاصی از سئو یا نیاز سایت کاربرد پیدا میکنن.به سفارش کانون تبلیغاتی تکین پرداز تبریز امروز براتون یه مطلب خوب و کاربردی ترجمه کردیم که امیدواریم از خوندنش لذت کافی رو ببرید.
 

 

دنیای فوق العاده متاتگ های سئو
 

 


 

متا تگ معمولا آغاز بسیاری از آموزشهای سئوست. من خیلی رو این فکر کردم که چطور این مبحث رو شروع کنم که البته همیشه دوستان عزیز جنبه های منفی متانویسی رو بیان میکنن. اولین چیز بدست اومده از بررسی سایت ها بحث سواستفاده از متا تگ هاست، که بیشتر به این خاطر که اونها در بالای هر صفحه در هدر سایت قرار دارن و اولین چیزی هستن که دیده میشن. حالا ماهم نمیخوایم منفی بشیم؛ متا تگ ها یکی از بهترین ابزار برای سئو کاران هست.
 

متا تگ ها معمولا بالاتر از description و keywords قرار میگیرن ، در حالی که به description و keywords بیشتر از متا تگ ها اهمیت داده میشه. من معمولا دسته بندی هامو به سه بخش خوب،بد، و بیتفاوت (برحسب تجربه شخصی) تقسیم کردم. که بزودی متوجه خواهید شد وقتی به بخش بد میرسیم لیست یکم بلند بالاتر میشه.درسته من نمیتونم تمام احتمالات متانویسی رو پوشش بدم پس منابع جامعی در برخی سایت ها در مورد این مطلب وجود داره و میتونین به اونها هم مراجعه کنین.
 

توصیه اصلی من اینه که: به کوچکترین هسته بچسبید. متا تگهایی رو هم که لازم ندارید استفاده نکنید-اونها فقط فضای کد رو اشغال میکنن. هر چی کد کمتری داشته باشین اونقدر بهتره. آماده اید شروع کنیم؟
 

متا تگ های خوب
 

این ها متا تگهایی هستند که باید در هر صفحه ای باشن، مهم نیست چی باشن. اینم بدونین که تعدادشونم کمه؛ اینا همو کدهایین که ما لازم داریم، و اگه شما میتونین با اینا کار کنین من توصیه میکنم دست به کار شین.
 

متا از نوع محتوایی ( meta content type)این تگ الزاما برای اعلام چیدمان کاراکترهای محتواتون به کار میره و باید در هر صفحه ای پیدا بشه.اهمیت ندادن به این موضوع میتونه توی نحوه نمایشتون توی SERP تاثیر بزاره.یه چندتا مثال براتون میزنیم ولی طراح وب خودش باید ببینه کدوم تگ مناسبه.
 

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=ISO-8859-1">


 

تایتل (title) متا تایتل همون چیزیه که بالای نتایج جستجو معرف سایته و نشون میده که سایت و مطلب تقریبا در مورد چیه.و وقتی که کاربری اونو به صورت bookmark ذخیره میکنه با اسم متا تایتلی که نوشتید بصورت پیش فرض براش ذخیره میکنه ( که البته ممکنه فردی اون بوک مارک رو به هر متنی که دوست داره تغییر بده).
 

متا توضیحی (meta description)اطلاعات مربوط به این نوع متا یک استفاده اصلی و مهم داره: اطلاعاتی رو به کاربران در حین بررسی SERP میده.این تگ تاثیری روی رنکینگ سایتتون نداره، ولی بینهایت مهمه.این همون نسخه تبلیغاتی سایتتونه که تضمین میکنه که رو سایتتون کلیک میکنن یا نه.تا 160 کلمه تگتونو ادامه بدید و برای جلب توجه مخاطبتون اونو بنویسید.طوری بنویسید که مجبور شن رو سایتتون کلیک کنن.
 

نمایشگاه (viewport) – این متا مربوط به نسخه موبایله که در صورت عدم رعایتش ممکنه باعث بشه تجربه کاربری موبایل ضعیفی رو کاربر تجربه کنه که این خودش ریسک بزرگیه.به مثال زیر توجه کنین
 

<meta name=viewport content="width=device-width, initial-scale=1">

 

متا تگهای بیتفاوت
 

سایت های مختلف تو شرایط مختلف از این نوع متا تگ ها استفاده میکنن و اگه شما میدونین چیکار میکنین با اینا پس ازش استفاده کنین.
 

متا تگ شبکه های اجتماعی(social meta tags) در مورد این موضوع فقط اینو بگم که اوپن گراف ها و دیتای تویتر و...مسایل خیلی مهمی هستن ولی عدم حضورشون ایرادیم نداره.
 

ربات ها (robots)- یه تصور بسیار غلط درباره اینکه شما باید حتما تگ ربات داشته باشید وجود داره.بزارید این موضوع رو روشن کنیم که، توی مراحل ایندکس کردن و دنبال کردن لینک ها ، اگه شما ربات نداشته باشین اونها به صورت index,follow  تلقی میشن.اگه به هر دلیل بخواید که هر کدوم از دو مورد دستوری که بهتون گفتیم تغییر کنن نیاز به یه متا تگ ربات دارید. اگه شما میخواهید که ایندکس نشید ولی لینک های تو پیجتون فالو بشه، همین تگ رو با noindex تایپ کنین.همونجور که این پایین بهتون میگیم.
 

 <meta name="robots" content="noindex" />


 

ربات های خاص(specific bots , google bots) -  این تگ ها ربات های خاصی مثل  noodpرو تعریف میکنن ) که باعث میشه نشه از اطلاعات لیست DMOZ و RIP استفاده کرد) یا مثلا noyder  (همونه ولی به جاش از اطلاعات داده های دایرکتوری های یاهو استفاده میکنه). در کل موتور های جستجو توی اینجور مسائل خیلی خوب عمل میکنن. اما اگه فک میکنین شما خودتون بهتر از اونا قادر به نوشتن ربات هستید،راحت باشید، یکی برا خودتون بنویسین.
 

زبان (language)- تنها دلیلی که میشه از این تگ استفاده کرد شما سایتتون چند زبانه باشه و لازم باشه زبان سایتتونو برای هر زبان تعریف کنین.
 

جغرافی (geo)  آخرین چیزی که در مورد این نوع تگ ها میدونم اینه که این نوع تگ توسط bing استفاده میشه نه گوگل( شما با این تگ توی کنسول جستجو میتونین به یک کشور خاص اشاره کنین). که به سه بخش تقسیم میشن: اسم مکان ، موقعیت( طول و عرض جغرافیایی) و منطقه.
 

<META NAME="geo.position" CONTENT="latitude; longitude">

<META NAME="geo.placename" CONTENT="Place Name">

<META NAME="geo.region" CONTENT="Country Subdivision Code">

 

کلمات کلیدی (keywords) بله من اینو تو لیست بی تفاوت گذاشتم.در شرایطی که SEO پیشنهاد میده که زیاد وقتتونو روی اینا نزارین که خیلی احتمالش کمه یه جایی اینا به دردتون بخوره منم وقتونو با توضیح اینا تلف نمیکنم. اگه دارین یه سایت طراحی میکنین اینو کنار بزارین اگه اینارو نوشتین دلیلیم نداره پاکشون کنین.
 

Refresher- این روش آدمای درموندست معمولا نباید استفاده بشه.درصورت استفاده شما باید دایما از سرور 301 server استفاده کنین.میدونم بعضی مواقع لازمه که استفاده بشه ولی گوگل از این روش خوشش نمیاد.
 

تعریف سایت (site verification) سایتتون توسط گوگل و بینگ تعریف شده؟ اصلا کی verification metatag  توی صفحه اصلیش داره؟ این تنها در موارد خیلی نادری که تو فرم های خاص سایت لود نمیشه کاربرد داره.اما اینم ممکنه که از راه های دیگه سایتتونو تعریف کنین. گوگل این اجازه رو بهتون میده که با DNS ، فایل های خارجی یا با لینک دادن اکانت گوگل آنالیتیکس، سایتتونو تعریف کنین.و بینگ هم با XML map یا متا تگ اجازه میده سایتتون تعریف شه.
 

متا تگ های بد
 

اتفاق بدی نمیفته اگه از این متا تگها استفاده کنین – بزارین توضیح بدم براتون.اینا فقط فضا اشغال میکنن؛ اگه شما آماده اید و علاقه دارید یه گشتی تو این زمینه بزنیم.
 

نویسنده/نویسنده وب(Athor/web author) این تگ برای معرفی نویسنده سایت استفاده میشد که دیگه استفاده ای نداره.
 

ویزیت دوباره( revisit after )-  این متاتگ به ربات دستور میده تا بعد از بازه زمانی مشخص شده باز هم به صفحه سر بزنه که توسط موتورهای جستجوی اصلی اصلا کاربرد نداره.
 

تاریخ انقضا (Expiration/date)-  expiration برای تاریخ انقضای صفحات استفاده میشه و date برمیگرده به تاریخ تولید صفحتون.اصلا ممکنه بخواین که صفحه ای از سایتتون از بین بره؟ اگه لازمه خودتون برید و پاکش کنین (پیشنهاد من اینه محتوا یا محتواهاتونو گه گداری آپدیت کنین بجاش).و برای date یک XML sitemap درست کنین و اونو بروز نگهدارید که خیلی مفیدترم هست.
 

چکیده (Abstract)- این تگ معمولا برای ارایه چکیده ای از مطلب برای موارد آموزشی استفاده میشه.
 

توزیع (distribution)- مقادیر توزیع برای کنترل اینکه چه کسی اجازه دسترسی به سند رو دارن در سطح جهانی استفاده داره. ذاتا بصورت ضمنی نشون میده که صفحه بازه( نه به وسیله پسورد محافظت شده، مثل اینترانت) که معنی جهانی داره.
 

ژنراتور (generator)- برای بیان اینکه کدوم برنامه صفحه رو ایجاد کرده استفاده داره.مثل "Author" که کلا بلا استفادس.
 

کنترل کش (cache control)- این تگ به این امید ارایه شده که کنترل کنه کی و در چه بازه زمانی مداوم توی مرورگر کش بشه.که بهترین استفادش توی HTTP header هست.
 

نوع منبع (resource type)- این برای بیان اینکه نوع منابع صفحه چی هستن استفاده میشه، مثل “document”.وقتتونو هدر ندید چون DTD declaration این کارو براتون انجام میده.
 

 

امیدوترم از خوندن این مطلب لذت کافی رو برده باشید.
 

 

تولید شده در: شرکت تبلیغاتی تکین پرداز تبریز

 

مترجم:

 

تاریخ انتشار :